torsdag 12. mars 2015

Hei igjen -og oppskrift på briks!

Jeg er ingen blogger. Det har jeg funnet ut.

Når jeg leser interiørblader ser jeg bare på bildene, og jeg begynner bakerst og blar meg framover. Med en blogg har jeg liksom ikke funnet min måte å lese på.  
Instagram derimot... #derlikerjegmegkjempegodt (@idajtdahl)
Men noen ganger er det noe mer jeg vil dele likevel.
Sånn som i dag:

Oppskriften på deilige, sunne, supergrove briks (spesielt for deg @pliiingrid:)


1400 g fin sammalt hvete
420 g fin sammalt rug
250 g helkorn av hvete
11 dl hvetekli (kruskakli)
3 dl havregryn/solsikkekjerner/linfrø
(1 av hver, alt av 1 - opp til deg!)
2,5 ts salt
2 grovt revet epler (gjerne GrannySmith)
6 dl eplejuice
18 dl vann
1 pk gjær

Ha alt i en stor bolle (jeg bruker en på 7,5l)
Pleier også å blande kald eplejuice med kokende vann og litt kaldt vann for å få passelig temperatur.
Deigen skal bli som en tykk grøt.
Hev i 1 time, slå den ned, og hev i 30 min.
Kle 3 bakeplater med bakepapir, og smør røren utover med en våt slikkepott.
Når den er jevnt fordelt, ruter du opp briksene med våt slikkepott så du får 12 eller 16 ruter pr brett. (altså 3x4 eller 4x4)
Stekes på varmluft, 200 grader, 35-40min.

Avkjøles på rist. Knekk opp langs linjene, og frys ned det du ikke har tenkt å spise de neste to dagene.

Dette blir altså helt flate briks, og hver bit deles i to som et rundstykke.
Nyt!

1 kommentar:

  1. Hi,
    I started following you on Instagram and I really love your blog. Great decor!
    There is no way to contact you in the blog, and I didn't find any Q&A about using the images, so I'll just ask you here: Can I post about your house on my blog? I will link back.
    Thank you very much!
    Natalie (usedluck.com)

    SvarSlett

Blir SÅ glad om du legger igjen noen ord:)

Blogging tips